Det är roligt att visa att man är scout och det ger sammanhållning att bära scoutdräkt.

På scoutskjortan kan man sy fast de märken som man kan ta i olika sammanhang.

Det finns också tröjor och en massa annat kul att köpa på scoutshopen:

Ibland görs det gemensamma inköp inom kåren, men det går utmärkt att beställa själv. Om ni beställer själva så ange vår scoutkår som förmånstagare så går bonusen direkt till kåren.

Märkesplacering

Märkena är mer än en tygbit. Märkesssystemet är ett stöd för att planera och genomföra scoutprogrammet och uppmuntra den personliga utvecklingen. Sedan 2010 har alla scoutförbund gemensamt märkessystem. Efter ett genomfört projekt eller när scouterna lärt sig något tillsammans fungerar ett märke som ett minne.

Dokument som visar placering

Scoutskjortans första märken

När du köper scoutskjorta första gången får du av din ledare några märken:

Sverigemärket och EUmärket: Ska sitta överst på skjortans högra ärm

Internationella pojk-/flickscoutmärket: Ska sitta i ringen som bildas av Sverigemärket och EU-märket på höger ärm

Kårmärket: Ska sitta överst på vänster ärm

Distriktsmärke: Det ska sitta direkt under kårmärket.

När du växt ur din skjorta och köper en ny, flyttar du över dessa märken till den nya skjortan.

Märken som visar vad du lärt dig

Du kommer att få märken av din ledare allteftersom du lär dig olika saker. Oftast delas märkena ut vid terminsavslutningen.

Åldersgruppmärke: t.ex. Spårarmärket med räven, sätter du på höger ficklock under den broderade logotypen

Deltagande: Det är märken som påminner om något ni jobbat med under terminen i scouterna. De ska sitta under Kår-/Distriktsmärke på vänster ärm.

Bevis: Det finns tre bevismärken som alla har silverfärgad kant. Knivbevis, Yxa/Såg och Simma. De syr du fast överst på vänster ärm direkt under deltagandemärkena.

Intressemärkena: De har alla en liten udd med en färgprick i. De kan sättas i hop så de blidar t.ex. en fyrklöver. De sys fast så du eftersom kan fylla på till en fyrklöver under bevismärkena på vänster ärm.

Andra märken

När du far på hajk delas det också ibland ut märken som minne från din upplevelse. De ska du sätta på din högra ärm. Glöm inte att ibland ta bort gamla hajk- och lägermärken. En del märken tål inte tvätt. Då kan det vara bra att sätta dem på en lägerbålsfilt att värma dig med vid lägerbål och som extra filt om sovsäcken känns kall under natten. Lägerbålsfilten bör vara av ull, så blir det inte så brandfarligt vid elden.

Som ledare kan du få förtjänstmärken för genomgången utbildning och för lång och trogen tjänst i kåren.